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달라스 신학연구원 (Dallas Thelogical Seminary)의 블로그 VOICE에 보면 Paige Patterson의 뉴아메리칸 주석(NAC) 시리즈의 요한계시록을 소개하고 있다. 

 

페터슨은 이 주석에서 요한계시록의 해석적 경향을 5가지로 구분하여 기존의 4가지 외에 빌로 대표되는 절충주의적 접근법을, an eclectic approach held by G. K. Beale, which is essentially a modified idealist position (pp. 26–30) 추가하고 있다. 그러면서 자신은 미래주의의 입장이라고 한다.

 

사실 우리가 요한계시록을 읽으면서 그 의미를 생각할 때, 1장은 요한계시록 전체의 서론으로 생각하며, 2-3장은 1세기 소아시아의 기독교 공동체를 향한 구체적인 목회적 관심에서 작성된 편지로 읽는다. 따라서 각 교회에 대해 언급된 사실들을 과거 역사에서 그 내용을 찾아보고 거기에 대입하는, 즉 그 예언이 이루어졌다는 과거주의적인 입장을 지닌다.

 

하지만 4장과 5장의 하늘 보좌의 환상 부분부터는 이제 더 이상 역사적 고증이나 지리적 혹은 인문적 관련 자료를 찾을 수 없다. 오직 요한계시록의 본문에만 의존할 뿐이다. 기껏해야 그 본문들이 1세기의 그리스도인들에게 어떤 이미지로 다가갔을지 알아보기 위해 구약과 외경의 도움을 받을 뿐이다. 따라서 이단적 성향을 추구하지 않는 한, 4장 이후부터의 본문 내용에 대한 구체적인 지시점이나 사건 혹은 대입물을 특정하려고 하지 않아야 정상이다. 포이쓰레스가 말한 것처럼 그저 하나의 그림책으로 이해하고 받아들이는 것이 최선이다.

 

결국 오늘날의 요한계시록 해석은 3장까지는 과거주의적으로 해석하고 4장 이후부터는 그 본문이 1세기의 그리스도인들에게 주었을 이미지를 살핀 후, 그것이 오늘날 자신에게 의미하는 바를 찾는 작업이 되어야 할 것이다.  그리고 그 작업은 다분히 미래주의적이며 관념과 상징으로 설명하는 이상주의에 의존한다. 이런 의미에서 오늘의 독자들은 절충주의적 입장을 취할 수 밖에 없다.

 

이상주의적 입장은 마지막 때에 일어날 일들에 대해 계시록에 기술된 순서나 상호 연관성에 대해 그다지 신경을 쓰지 않아도 된다. 6장부터 나타나는 여러 사건들과 재앙들의 나선형 구조에 대해 한 장소에 (ground) 대한 여러 관점에서 묘사한 내용이라고 이해하면 되기 때문이다. 따라서 그것들의 순서 역시 중요하지 않다.

 

그러나 미래주의적 입장에서는 이야기가 달라진다. 그 모든 일들이 일직선적이며 세상의 끝, 즉 최후의 심판과 새 하늘과 새 땅의 새 창조를 향해 가는 것이기 때문이다. 그래서 전천년, 후천년, 그리고 무천년 등의 개념이 필요하며 이런 입장에 따라 각 사건들의 구체적인 시사점들이 다 달라진다. 이 부분에서 페터슨은 전천년주의자이고 환난이 먼저 있을 것이라는 입장이다.

 

공교롭게도 이러한 미래주의적인 논의의 시작은 세대론으로부터 출발하였다. 따라서 페터슨은 자신이 세대주의자라고 불리는 것을 거부하면서도 세대론적인 주제들을 다룰 수 밖에 없는 미래주의자이다.

 

이러한 사실들을 언급하면서 송영목 교수는 성경에 대한 석의와 적용을 구분하였다. 즉 성경 본문에 대해 먼저 석의가 있은 후 적용이 있어야 하는데, 요한계시록의 경우는 과거주의적 해석은 석의에 해당하고, 나머지 셋은 적용에 해당한다는 것이다. 이 말은 오직 한 가지의 해석적 경향만으로는 요한계시록을 제대로 이해하기에는 역부족이라는 의미이다. 결국 성령의 도우심이 필요하다는 말이 된다.

 

다행스럽게도 여러 훌륭한 학자들의 주석과 안내서들이 있고 한글로도 필요한 것들은 번역되어 출간된 상태다. 마음만 먹는다면 요한계시록을 통해 커다란 신앙적 유익과 믿음의 진보를 이룰 토양이 한국에는 이미 잘 갖추어져 있다. 이러한 신앙의 환경이라면 팬테믹 뿐 아니라 그 어떤 환난과 어려움이라도 넉넉히 이길 힘을 한국의 그리스도인들은 갖출 수 있음에 대해 하나님께 감사를 드린다. 

 

 

 

아래 링크 원문을 그대로 게재한다.

voice.dts.edu/review/revelation-new-american-commentary-patterson/

 

Revelation: The New American Commentary - DTS Voice

In the introduction Patterson discusses a number of matters such as authorship (the apostle John, p. 21), date (AD 95, p. 23), genre (a “prophetic

voice.dts.edu

 

Revelation: The New American Commentary - DTS Voice

In the introduction Patterson discusses a number of matters such as authorship (the apostle John, p. 21), date (AD 95, p. 23), genre (a “prophetic

voice.dts.edu

 

 

In the introduction Patterson discusses a number of matters such as authorship (the apostle John, p. 21), date (AD 95, p. 23), genre (a “prophetic circular letter which not infrequently makes use of apocalyptic imagery and device,” p. 25), text, canonicity, and symbolism.

 

In a section on the history of interpretation, Patterson describes five approaches to the book: preterist, historicist, idealist, futurist, and an eclectic approach held by G. K. Beale, which is essentially a modified idealist position (pp. 26–30). Patterson maintains the futurist position (pp. 29–30).

 

Another helpful section is on the theology of the book. In addition Patterson includes sections on premillennialism (pp. 35–40) and pretribulationalism (pp. 40–45). He clearly affirms both, although he is reluctant to label himself a dispensationalist. He rightly highlights the significance of the imminent return of Christ (p. 43). Also included is a section on preaching the book (pp. 45–48). This section should encourage those desiring to preach and teach Revelation, and it provides suggestions on how to avoid abuses of the difficult language in the book.

 

Patterson devotes significant space to the teachings of Balaam and the Nicolaitans (Rev 2:14–15; pp. 103–8). The teaching of Balaam is John’s label for some people’s antinomianism and immoral practices, and the teaching of the Nicolaitans may be an early form of Gnosticism (pp. 104–8).

 

Patterson is cautious about symbolic language in Revelation and avoids assigning referents to controversial symbols. The ten horns on the beast in 13:1 are ten rulers, but the kingdom is not specified (p. 275). The text does not specify the meaning of the mark of the beast (13:16–17; p. 282). The number of the beast (13:18) identifies it as a man, but Patterson does not suggest who that is (p. 282). Any reference or allusion to Nero here and elsewhere is rejected (pp. 275, 323). Babylon in Revelation 17–18 is “a religious system purporting to represent the true God while actually doing the work of Satan” (p. 321). The seven kingdoms mentioned in Revelation 17:10 are Egypt, Assyria, Babylon, Persia, Greece (those fallen), Rome (present), and a future persecuting empire (pp. 323–24). Patterson takes a literal view of 20:4–6, which states that Christ will reign on the earth for one thousand years (353–56).

 

Some will not be pleased with Patterson’s refusal to engage in speculation and identify many of these symbols, though this is one of the strengths of this volume. It might have been helpful, however, to explore what these symbols meant to the original audience. This would not be speculating on these identities; it would simply be an attempt to understand the text in its original context.

 

The volume is enhanced with various pastoral excursuses that address contemporary needs. For example following the discussion of Revelation 13 and the beast, Patterson includes an excursus with practical advice on avoiding deception by false teachers (pp. 282–83). And in an excursus on worship in Revelation 4, he discusses contemporary issues involved in worship (pp. 160–61). After discussing the bowl judgments in Revelation 16, Patterson discusses demon possession. He concludes that a believer cannot be demonized (pp. 316–17).

Commendably Patterson avoids speculation about current events, and he describes his views so that readers need not wonder where he stands on major points.

 

In light of all the scholarly material on apocalyptic genre and Revelation, more interaction with these sources would have been helpful, including major commentaries by Aune, Beale, Osborne, and Thomas and important monographs.

 

For those interested in a recent, popular, readable commentary on Revelation from a pretribulational and premillennial point of view, Patterson’s volume may be the best available. He provides well-reasoned arguments for this position and avoids extreme claims.

 

 

 

ABOUT THE CONTRIBUTORS

Joseph D. Fantin

Dr. Fantin believes an accurate understanding of God’s Word will enable the believer to grow in his or her relationship with Christ, to love God and others, to bring Christ’s love to a lost world, to build up the church, and most importantly, to glorify God. He is committed to teaching exegetical method in order to help students understand, apply, and teach the Bible in order to achieve these goals. Dr. Fantin’s research interests include the first-century world, Greek language and linguistics, exegetical method, and exegesis of the prison epistles. He and his wife, Robin, have two children: Jillian and David.

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